čtvrtek 14. června 2018

RECENZE: The Farm (Tom Rob Smith)

Poklidně si žijete se svým přítelem v hezkém bytě uprostřed Londýna, když vtom vás z příjemného stereotypu vyleká naléhavý telefonát od otce, kterého jste roky neviděli. Z jeho slov se dozvídáte o své matce, kterou si stále v hlavě představujete jako toho stejného milého a příjemného rodiče, kterého jste před lety opustili. Něco se však stalo. Matka sedí v letadle a otec se vám snaží v pár minutách shrnout příběh o tom, jak se zbláznila a utekla z léčebny.

Každý příběh má ale nejméně dva úhly pohledu. A na vás je, abyste si vybrali ten správný.

Titul Farma pochází z pera známého anglického spisovatele Toma Roba Smithe. Autor má na seznamu děl také velmi známou trilogii Dítěte číslo 44, kterou si oblíbil snad celý svět. Žánrově se drží stále při tom, co mu jde nejlíp – detektivní thrillery. O dějové spády a akční zvraty není ochuzena ani tato kniha, fanoušci ruské detektivní série si rozhodně opět přijdou na své. Anglický originál vyžaduje alespoň pokročilou znalost jazyka, nejedná se o text, který by byl přímo určen pro začátečníky.

Daniel je milující syn i partner. Sice mu pracovní nabídky přímo nepadají do klína, ale v rámci mezí si žije spokojeným životem. I když by se mu dala vyčíst spousta věcí (opuštění rodiny, nestabilní práce, špatné zlozvyky), jedno se mu odepřít nedá; je to skvělý naslouchač. Trpělivě si vyslechne příběh toho, co se ve Švédsku za jeho nepřítomnosti stalo a svými pečlivě promyšlenými otázkami se snaží co nejrozumněji dojít k závěru. Nicméně to není tak lehké, jelikož má na telefonu otce, který každý fakt vyvrací a zpochybňuje. Matka mu nicméně všechny důležité body podloží důkazy, které si přivezla v jediné malé kabelce, kterou si s sebou vzala do letadla. Na čí straně je tedy pravda a kdo vám lže?

Rodiče se odstěhovali na švédský venkov, kde chtěli začít nový život. Odkoupili vcelku zachovalou farmu u řeky, se spoustou místa pro zeleninové záhony i ovocné sady. Někteří sousedé však dokáží přetrhat plány, i když jsou sebevíc promyšlenější. Přidejte k tomu vraždu, zmizení dívky, znásilnění, homosexuály, psychiatrickou léčebnu a máte z toho pěkně nabitý příběh, jehož konec nedovede předpovědět i ten nejvšímavější čtenář.

Musím vytknout nálepku „thriller“, kterou bych vůbec nezmiňovala. Ať už se jednalo o sebelepší detektivku, k thrilleru se bohužel nepřiblížila. Pokud by autor přidal pár strašidelných scén, je možné, že by byl příběh o to dynamičtější. V porovnání s posledním dílem trilogie se jednalo o velmi propracovaný text, ve kterém jsem nenašla ani jednu nesrovnalost.
 Tom Rob Smith opět prokázal, jak bravurně si dokáže pohrát s myslí čtenáře. I když se vám může zdát příběh plynulý a bez větších zvratů, nikdy si nemůžete být jisti, zdali na vás na druhé straně nevykoukne věta, která obrátí celý příběh vzhůru nohama. Neuvěřitelná čtivost, která je pro autora typická, jen dokreslovala perfektně promyšlený příběh, na jehož konci vás zradí dokonce i vaše rozumové myšlení. Mně se Farma neuvěřitelně líbila, ať už kvůli její čtivosti nebo mé zvědavosti, jak to celé skončí. Líbila se mi závěrečná pointa i rozuzlení tak zapleteného příběhu. Pokud tedy ovládáte angličtinu, rozhodně bych se originálu nebránila. Farma mě rozhodně nezklamala.

Za recenzní výtisk mnohokrát děkuji englishbooks.cz. Knihu si můžete prohlédnout zde.
englishbooks.cz