čtvrtek 28. června 2018

RECENZE: Písečná bouře

Být hlídačem v muzeu se může stát jako vcelku klidné zaměstnání, až tedy do chvíle, kdy zemřete při nečekaném výbuchu a nikdo netuší, jak k němu mohlo dojít. Kara Kensingtonová, majitelka galerie, se tedy vcítí do role detektiva a se svou kamarádkou Safii al-Mázovou se vydává na dlouhou pouť, na které je čeká spousta stop, ztracené město v poušti a starobylé tragédie.

Písečná bouře je prvním titulem z edice Sigma Force. Autor James Rollins se narodil v Chicagu roku 1961. Dětství spolu se svými třemi bratry a třemi sestrami strávil na Středozápadě na kanadském venkově. Rozhodl se pro studium evoluční biologie, dokončil také doktorát veterinárního lékařství. Ve svém volném čase se rád věnuje potápěčství nebo zkoumání jeskyní.

Úvodních pár kapitol dynamicky zatáhne čtenáře do příběhu takovou rychlostí, že se ani sám nestačí divit. Přihlížíme úvodním krokům, které mají na svědomí neuvěřitelnou škálu dobrodružství a tajemství, které po zbytek knihy následují. Charaktery postav jsou výborně vykresleny, drobné „flashbacky“ do minulosti nám blíže přibližují jejich vlastnosti a odůvodňují jejich aktuální chování.

Audiokniha byla s hlasem Jiřího Schwarze velmi příjemná na poslech. Líbilo se mi tajemno, které kniha s hereckým výkonem získala. Autor dělal pomlky tam, kde bylo potřeba, a celkově jeho výkon daleko předčil pocit, který bych získala ze čtení papírové verze. Způsob namluvení i celkový komfort z poslechu mohu hodnotit jen pozitivně.

Nicméně mi přišlo, že si autor všechny zvraty a trumfy vyplýtval hned na začátku a na zbylých 300 stranách pracoval už jen s nastavovanými příběhy, které postrádaly dějový spád. Na můj vkus se postavy střídaly velmi rychle, postupem času jsem už nestíhala jednotlivá jména vnímat a bylo pro mě opravdu lehké se v celém příběhu ztratit. Dialogy působily strojeně, neplynuly přirozeně.

Jelikož se jedná o první díl v rámci edice Sigma Force, jsem si jistá, že pokračování budou propracovanější a dynamičtější. V Písečné bouři jsem se ale velmi snadno ztrácela a mnohdy i tápala v tom, kde se právě v příběhu nacházím. Přišlo mi totiž, že autor skákal z jednoho tématu na druhý.

Tím nechci samozřejmě knihu odsoudit, ba naopak. Myslím si, že se detektivním nadšencům bude velmi líbit. Pokud ale máte raději knihy s rychlejším spádem a šokujícími zvraty, nejspíš nebude Písečná bouře pro vás úplně to pravé.

Za audioknihu mnohokrát děkuji audioteka.cz. Audioknihu si můžete prohlédnout zde.