pondělí 30. července 2018

RECENZE: Paní Bovaryová

Jeden z nejslavnějších příběhů o nespokojené ženě vyvolal ve světě vlnu názorů, do které se každým dnem přidávají nové a nové komentáře. Příběh paní Bovaryové snad nebude nikdy zapomenut, protože se nadále udržuje v seznamech maturitní četby a originál se dočkal už mnoha různých zpracování. Mladá dívka Emma Bovaryová je provdaná za venkovského lékaře, nicméně sliby, které během obřadu padnou, se úplně nedočkají svého naplnění. Dívka až příliš brzy pozná, že manželství je pro ni pouze slet monotónních dnů, ve kterých se coby žena v domácnosti začne pomalu ale jistě nudit. Nešťastné děvče se ocitá v dluzích a snad jen bůh ví, jak to s ní a s jejím manželstvím dopadne.

Ema je plná naivních očekávání, která přináší pouze nevyhnutelná zklamání. Sní o vášnivé romantické lásce, o věrném manželi po svém boku a šťastné rodině plné zdravých dětí. Jelikož ji ale vlna reality v plné síle udeří do obličeje, rozhodne se vydat na cestu malých uspokojení, které většinou stojí peníze. Ty ale nemá.

Charles Bovary je lékař, který i přes ne příliš vysoký intelekt dokončí studium. Svou ženu miluje, avšak jeho láska se promění jen v další sérii bodů, které Ema nedokáže na svém manželi snést. Ať udělá cokoliv, zoufalá Ema se od něho vzdaluje a vypadá to, že ani narození miminka lásku neobnoví.
Snad každá žena touží po spokojeném manželství. Téma knihy se zabývá problémy, které spousta autorů té doby považovala za tabuizované, tudíž kniha otevřela spoustu vášnivých diskuzí. Sám autor Gustave Flaubert byl za vydání svého románu stíhán kvůli urážce „veřejné mravnosti a manželské instituce“. Francouzský naturalista se také zasloužil o založení tzv. bovarysmu – útěku od reality k iluzím.

Kniha obsahuje spoustu popisů, které by sice mohly některé čtenáře rušit, ale mně do celkového příběhu perfektně zapadly a nebyly mi na obtíž. I já se (jako mnoho dalších) řadím ke skupince, která odmítá chování, kterým se mladá hrdinka pyšnila. Její postava mi byla silně nesympatická, nevěra je totiž téma, které neomlouvá, ať už bylo její manželství sebenešťastnější. Charles jí stále miloval, její naivita však postavila zeď, přes kterou se sama nehodlala přenést.  Samozřejmě, že by se jí dal omluvit fakt, že si brala neznámého člověka, o kterém vůbec nic nevěděla. Takovéto uzavření svazku bylo ale na tu dobu naprosto normální, měla se stejně jako spousta jiných žen.

Pokud se vám někdy do rukou dostane audiokniha namluvená Valérií Zawadskou, myslím, že po ní rozhodně musíte sáhnout. Její hlas totiž působil velmi příjemně, dialogy byly srozumitelně oddělené a namluvení nepůsobilo strojeně. Znát ji můžete z divadla, věnuje se také poezii, rozhlasu, televizi a dabingu. Paní Zawadská dle mého názoru nemá v rámci ženských audioknih konkurentku. Namluvení tedy dávám pět hvězdiček.

Kdyby soudobý autor vydal podobnou knihu, nejspíš bych ji hodnotila zcela jinak. Je nutné ale brát v potaz dobu, kdy byla vydána a všechny okolnosti, které se s jejím vydáním vyskytly. Dotýká se opravdu citlivých témat, o kterých se mnoho autorů bálo napsat. Naivní a zoufalá Emma mi někdy bohužel celkový požitek rušila a její monology mi ke konci už trochu lezly na nervy. Kniha jako celek se mi nicméně překvapivě líbila moc. Bylo zajímavé pozorovat chování lidí v 19. století a srovnávat ho s dnešními přístupy. Oceňuji autorův čtivý styl psaní a celkové knize dávám čtyři hvězdičky.

Za poskytnutí audioknihy mnohokrát děkuji stránce audioteka.cz. Ukázku zdarma si můžete poslechnout zde.
audioteka.cz