neděle 9. září 2018

RECENZE: Důmyslné umění jak mít všechno u pr**le

Přiznejme si to, jsme ustavičně obklopeni knihami na téma sebezlepšování, tématy ohledně osobního růstu a youtube videi s titulky typu „Jak být produktivní“. Jestli vám už mozek automaticky vypíná a všechny „self help“ reklamy rovnou hází do spamu, nejste v tom sami, protože autor Mark Manson je stejného názoru. Proč se stále snažit být těmi nejlepšími? Proč se trápit tím, když nejsme každý den za každou cenu pozitivní, jak to po nás většina soudobých motivačních knih vyžaduje?

„K čertu s pozitivismem. Pokud něco stojí za hovno, tak si to přiznejme a naučme se s tím žít.“

Jsme snadno ovlivnitelní, a pokud nám někdo říká, že pozitivismus je ta jediná správná cesta, tak lže. Auror nám netradičním způsobem vysvětluje, že knihy na toto téma nejsou špatné, ale jen odsud posud. Své poznatky navíc podkládá příběhy ze svého vlastního života, což může většinu čtenářů pobavit, jelikož se často jedná o úsměvné momenty.

Už samotný název nám prozrazuje, že jazyk nebude vždy úplně spisovný. Tykání působí uvolněně a přátelsky, celkovému dojmu z knihy jen pomáhá. Na druhou stranu by mohla někoho vystrašit otevřenost, která se projevuje jak v příbězích ze života, ale také v jazyku, kterým je text sepsán. Vulgarity se neobjevují pouze sporadicky, ale spíše pravidelně. Pokud bych knihu četla, nejspíš by mě nespisovný jazyk rušil, ale v poslechu jsem se tomu vždy jen zasmála a pokračovala dál. Nutno zmínit, že se nejedná o českého autora, tím pádem si překladatel musel s překladem vyhrát a správně zvolit slova, která se budou nejblíže hodit originálu. Je tedy možné, že anglický text nepůsobí tak hanlivě.

„Lidé jsou omylní a mají své limity. Ne každý je výjimečný. Ne každý může být vítěz a nemusí to být jeho chyba.“

Mark Manson je americký bloger a podnikatel. Zdá se, že jsou jeho čtenáři rozděleni na dvě poloviny, přičemž jedna tvrdí, že je idiot, a ta druhá, že jim zachránil život. Kniha se tedy může zdát kontroverzní, záleží, co si z ní odnesete sami. Audiokniha je namluvena Davidem Prachařem, českým hercem a dabérem. Odmlky i intonace byla v naprostém pořádku, barva jeho hlasu nerušila a celkově se příběh pěkně poslouchal.

Nejsem čtenář, který by si liboval v tom, že má ve sluchátkách sprostá slova a nadávky. Jsem ale také čtenář, který si titul užil a naprosto se do něho zamiloval. Mark Manson zpochybnil snad všechny rady, které dnešní svět nám obyčejným lidem dává, a tak trochu nám vysvětlil, že je v pořádku být někdy v pr****. Některé „rady“ se mi dokonce osvědčily a ráda je používám, což jsem si z mnohých motivačních knih snad nikdy neodnesla. Vztah mezi autorem a čtenářem nebyl strojený ani profesionální, spíše na přátelské úrovni. Hopsání kolem horké kaše se také nekonalo, zkrátka jste autorovy myšlenky dostaly naservírované rovnou pod nos a nikdo vám nemazal med kolem pusy.

Sáhněte raději po audioknize, bude se vám líbit mnohem více. Připravte se na pár dobrých rad do života, zlepšené sebevědomí a pár intimností, které byste možná nemuseli úplně vědět. Zkrátka přátelský rozhovor, který vás možná něco přiučí, a pokud ne, tak aspoň zaručeně pobaví.

Za poskytnutí audioknihy mnohokrát děkuji audioteka.cz. Prvních 35 minut zdarma si můžete poslechnout zde.