úterý 14. ledna 2020

RECENZE: Rukověť bojovníka světla (Paulo Coelho)

Žijeme v době, která se měří počtem odpracovaných hodin, slovo „produktivní“ na nás číhá na každém rohu a člověk se hned cítí zle, pokud je smutný a nezáří energií. Když se řekne „bojovník světla“, nejspíše se vám vybaví statný rytíř, který se ničeho nebojí, a který nemá žádné chyby. Paulo Coelho to ale vidí jinak.

Podle něho je bojovník v každém z nás. Jde si za svými sny, pomáhá ostatním a dělá to, k čemu byl zrozen. Nevykládejte si to ale špatně, protože bojovník světla není bezchybný. Dělá chyby, chová se místy jako dítě, žárlí, a ne vždy mu všechno vyjde na první pokus.  To je ale v pořádku, protože se ze svých chyb vždy poučí a do další životní etapy si vždy odnese tolik lekcí a rad, kolik jen může do své náruče pobrat.

Pro bojovníka neexistuje někdo „lepší“ nebo „horší“; ke své osobní cestě má každý člověk potřebné vlohy.

V jistém ohledu je celá tato kniha uklidňující. Autor v ní ponouká, abychom šli za svými sny a neohlíželi se za následky, ale také klade důraz na to, že každý na své cestě musí překročit několik překážek, a ne všechny jsou vždy růžové a jednoduché. V dnešní době je hitem kupovat knihy plné tipů, jak toho za den stihnout více, jak být stále lepší a lepší a jak jsou pro nás špatné emoce toxické. Rukověť bojovníka světla byla napsána v roce 1997. A mě osobně oslovila mnohem více než všechny stránky motivačních knih, které jsem zatím přečetla.

Mít knihu ve formě audioknihy byla skvělá volba. Je něco jiného, jestli slova čteme nebo je slyšíme. Zrovna u této knihy vám pak může přijít, že posloucháte dobrou kamarádku (v podobě paní Medvecké), která příběh přímo implikuje na vaši životní cestu. V příběhu se totiž najde každý. Ať už vám je dvacet nebo čtyřicet, ať už máte rozjetou kariéru nebo stále studujete. Výhodou je také délka. Kouzlo autorova psaní tkví v tom, že se nepotřebuje rozepisovat na stovkách stran. Stručně, jasně a výstižně dosáhne účinku i na pár desítkách stran.

Pokud jste v životní situaci, kdy jste pod stresem, nebo si nejste jisti, jestli jste na správné cestě, sáhněte po tomto titulu. Nikdo není bezchybný, a i ti nejsilnější jedinci si na své cestě prošli všemožnými překážkami. Každý z nás s něčím bojuje a dle autora by nám vesmír do klína nedal nic, co bychom neměli zvládnout.

Bojovník světla tančí se svými druhy, ale odpovědnost za své kroky na nikoho nepřenáší.

Za sebe nemohu audioknize nic vytknout. Bylo to milé odreagování a rozhodně se k němu budu velmi ráda vracet. Hlas paní Medvecké byl velice příjemný a působil milým dojmem. Jelikož má nahrávka jen necelé dvě a půl hodiny, bude hezké se k ní někdy vrátit a jednotlivé myšlenky si i připomenout. Autorovy publikace jsou v jistém ohledu nepřekonatelné a já vám mohu vřele doporučit každou z nich.

Za poskytnutí audioknihy mnohokrát děkuji Tympanum.cz. Ukázku zdarma si můžete přehrát zde.