úterý 26. listopadu 2019

RECENZE: Jeden plus jedna (Jojo Moyes)

Pokud bych měla v knihkupectví vsadit na kvalitu a s klidem v duši utratit peníze za knihu, zamířím k Jojo Moyesové. Její tituly přitahují čtenáře hlavně čtivostí, při které je obtížné knihu byť jen na půl hodiny odložit. Není divu, že mě přitáhl i název Jeden plus jedna. Podzimní počasí přímo vybízí k tomu, abychom popadli něco na odlehčení. Něco, u čeho můžeme vypnout a nepřemýšlet tolik nad vývojem postav či příběhu. Bohužel jsem nevěděla, že zrovna tato kniha bude takové šlápnutí vedle.

Ústřední postavou je mladá maminka samoživitelka, kterou manžel opustil kvůli psychické nemoci. Nejenže vychovává svou dceru Tanzie, ale také manželova syna Nickyho, kterého jí ponechal napospas osudu. Být Jess ale není vůbec snadné, živí se jako servírka a uklízečka, tudíž jí je každá koruna drahá. K situaci ani nepřispěje fakt, že má její dcera nadání pro matematiku a mohla by tudíž nastoupit do prestižní školy. Finanční situaci může zachránit pouze matematická soutěž, ze které si může odvézt až pět tisíc liber. Aby nemuseli utrácet za vlak, nabídne se jeden ze zákazníků, že je do dalekého Skotska odveze. Následuje tedy několik dnů v autě s pánem, u kterého jeho košile a ponožky zná mnohem lépe než jeho samotného. Ani pan Nicholls to ale nemá v životě nejlehčí. Jak to taková skupinka až do Skotska spolu přežije?

Jess je pracovitá, starostlivá, ale přitom dost od rány. Nebojí se nahlas říct to, o čem právě přemýšlí, což jí mnohdy zadělá na pořádné potíže. Své děti naprosto miluje a nemůže se vypořádat s faktem, že suché sendviče a jablko je to jediné, co jim může k večeři dopřát. Pan Nicholls je typický londýnský businessman, kterého zajímají jen výdělky, úspěch, alkohol a ženy. Zrovna se mu ve firmě nedaří nejlépe, proto musí narychlo odjet z města a Jessiina situace mu zrovna padne do klína. I když je mezi nimi často velmi napjatá situace, bere vše s nadhledem a s dětmi si vytvoří vcelku přátelský vztah.

Již zmíněnou čtivostí však všechno hezké končí. Autorka se bohužel nevyhne srovnání se svou nejprodávanější sérií Než jsem tě poznala, která je nadupaná emocemi a zvraty. Přijde mi, že autorka s tímto titulem vsadila na svou popularitu a moc se nezamýšlela nad tím, co do té klávesnice vůbec ťuká. Vše je zbrklé, odfláklé a nedomyšlené. V příběhu se nachází více kýče než ve vánočních filmech, čemuž fakt, že se Jess dokáže za tři dny zamilovat, odmilovat a s někým vyspat, vůbec nepomáhá.

Abych titul pouze nehanila, samotné postavy jsou pěkně rozpracované a s příběhem se vyvíjí. Najdete si tedy určitě alespoň jednu, která vám přiroste k srdci. Jejich dialogy jsou však prázdné, pouhé tlachání, které čtenáře spíše odradí, než vtáhnou do děje.
Celkově titul hodnotím jednou hvězdičkou. Nemůžu skrýt své zklamání a doufám, že ostatní knihy od této autorky už budou pouze lepší a lepší.