pondělí 23. listopadu 2020

RECENZE: Než jsme se odcizili

Láska si většinou nevybírá. Může být krásná a okouzlující, ale přitom i zákeřná a plná překážek, které nejsou lehké překonat. Kniha Než jsme se odcizili vypráví právě o tom. O lásce dvou lidí jako trám, kteří stále hledají sebe samé ale zároveň i toho druhého navzájem.

Matt je jednadvacetiletý student fotografie, jehož umění oceňují profesoři i náhodní kolemjdoucí. Zrovna se přestěhoval z Kalifornie do New Yorku, aby se konečně svému talentu věnoval naplno. Hned na začátku roku se ale na kolejích seznámí se svou sousedkou Graceland a jeho studium je najednou okořeněno o náhodné výlety za dobrodružstvím, neustálý poslech hudby a emoce, které se kolem něho rozzuří jako tornádo.

Grace je hezká studentka hudby, pro níž violoncello znamená celý svět. Je praštěná. Noční procházky v pyžamu a snídaně k večeři jsou jen malým zlomkem toho, jak se dokáže takový poloprázdný rozvrh hned zaplnit. Potom se ale něco stane. A Matt znovu uvidí Grace až po patnácti letech.

Jejich vztah se vyvíjí tak lehce a neuspěchaně, že má čtenář pocit, že ho prožívá s nimi. Autorka příběh postavila hlavně na postavách, které výborně vykreslila. Ano, kniha neobsahuje šílené zvraty, nad kterými by člověk zůstal nevěřícně sedět. Příběh zvraty obsahuje, ale ze života. Jsou tedy reálné a dobře uvěřitelné.

I když bych ale postavám věřila úplně všechno, právě příběh jako takový už není tak dobře promyšlen a popsán. Vsadilo se hlavně na postavy, což knize rozhodně neubralo. Ale na posledních pár stránkách mi přišlo, že autorka zrychlila a trochu opustila právě ten neuspěchaný styl, který byl po celou dobu četby tak kouzelný. Některé pasáže se mohly vynechat a nahradit je více popisy okolního prostředí.

Styl psaní je čtivý a svižný, člověk se ani nenaděje a už je na konci. Nemůžu si odpustit editorské vytknutí překlepů, které se sem tam v druhé polovině objevily. I tak ale titul hodnotím velmi kladně. V příbězích mi často vadí, že se autoři pouští do různých dějových linek, ale na konci mnohé z nich jen ledabyle opustí a už se k nim nevrátí. To se tady nestalo. Po dočtení nemám žádné další otázky, vše se vysvětlilo a hezky zakončilo.

Komu bych tedy knihu doporučila? Vnučkám pod stromeček, milovníkům newyorkské atmosféry nebo dívkám, které se rádi odreagují a nechtějí u čtení přemýšlet. Pokud máte rádi komplikované příběhy s vodítky a konečným rozuzlením, v této knize je nenajdete. Ale i tak si možná zavzpomínáte na svá vysokoškolská léta, první lásku a všechna úskalí a radosti, které s ní přišly. Knize dávám 4 hvězdičky.

Renée Carlino je americká spisovatelka, která žije v Jižní Kalifornii. Ráda píše, chodí na procházky a koncerty, nebo jí hořkou čokoládu. Proslavila se především ženskými romány. Mezi její další tituly patří například Blind kiss nebo Swear on this life.

Mnohokrát děkuji megaknihy.cz za recenzní výtisk. Na knihu se můžete podívat zde. Při koupení dostanete dopravu zdarma.